Directe Schadeafhandeling voor WA-verzekerden

Per 1 juli 2021 mag je als particulier rekenenen op Directe Schadeafhandeling voor WA-verzekerden.  Met een WA verzekering mag je je WA-autoschade melden bij je verzekeraar. Zij helpen voortaan WA-verzekerden met het afhandelen van de materiële schade aan particuliere personenauto’s. 

Het gaat om klanten waarbij de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig, waarvan die bestuurder aansprakelijk is. Hierdoor kan deze vorm van schade straks sneller en eenvoudiger worden afgehandeld.

Waarom Directe Schade afhandeling voor WA verzekerden?
Bij bijna elke schade neem je contact op met je eigen vertrouwde verzekeraar. Dat gold al voor de inboedel- en opstalverzekering, en voor de all risk autoverzekering. Alleen bij de WA-dekking was dat niet zo, dan moet je de schade zelf gaan regelen met de tegenpartij en dat leidt vaak tot teleurstelling. En tot argwaan: wie is die andere verzekeraar dan?

Directe Schade afhandeling heeft dan ook veel voordelen:

  • Schade wordt eenvoudiger en efficiënter afgehandeld.
  • Je klopt gewoon aan bij je eigen verzekeraar.
  • Het indienen van een claim kost jou én de verzekeraar straks minder tijd, omdat niet meer uitgezocht hoeft te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is.
  • Je hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij.
  • Verzekeraars komen dichter bij hun eigen klant te staan. Door nauwer contact met de eigen klant kunnen zij werken aan een sneller schade afhandelingsproces.
  • Daarnaast kunnen verzekeraars je laten profiteren van dienstverlening die er al is voor all risk verzekerden. Zo kun je, je voertuig via het netwerk van de verzekeraar laten herstellen, zodat je verzekerd bent van kwaliteit, een gratis leenauto, haal- en brengservice en geen eigen risico.

Hoe werkt het?
Als er een ongeval tussen twee personenauto’s heeft plaatsgevonden, meldt iedere partij de schade bij zijn eigen verzekeraar. De verzekeraar onderzoekt dan of er dekking is. Als een verzekerde alleen WA-verzekerd is, neemt de verzekeraar de schade in behandeling als de andere partij mede of volledig aansprakelijk is voor het ongeval. De schade wordt dus altijd met de eigen verzekerde afgehandeld. Dat betekent dat eventuele discussies over de aansprakelijkheid ook plaatsvinden met de eigen verzekeraar.

Weet je niet zeker of je schuld hebt?
Wij zijn er om je te helpen bij schade, daarom nemen wij graag deze zorg voor jou uit handen. Meld schade aan je auto altijd bij ons, dan kunnen onze medewerkers uitzoeken of we je kunnen helpen met eventuele vergoedingen.

Kunnen we de schade verhalen op de tegenpartij? Dan kun je jouw auto gewoon laten repareren en regelen wij de rest. Je hoeft zelf niets voor te schieten. Dat is de service van Directe Schadeafhandeling voor WA-verzekerden!

Bekijk hier de korte animatie met uitleg over Directe Schadeafhandeling.

 

Bron: Verbond van Verzekeraars

Direct een
afspraak maken?

Afspraak maken